PEMBIAYAAN
Objektif
Membangunkan usahawan Global yang berdaya maju, berdaya tahan dan berdaya saing
selaras dengan matlamat Program Keusahawanan MARA.
Strategi
1. Melaksanakan latihan keusahawanan ke arah melahirkan usahawan Global.
2. Membangunkan teknousahawan dalam bidang-bidang berteknologi tinggi melalui kerjasama rakan strategik.
3. Menyediakan kemudahan khidmat nasihat perniagaan bagi mengukuh dan meningkatkan
keupayaan usahawan dan perniagaan serta memenuhi keperluan Piawaian Global.
4. Menyediakan program pemasaran bersepadu bagi menembusi pasaran global.
5. Mewujudkan jaringan strategik bagi Pembangunan Keusahawanan Holistik .
Piagam Pelanggan
Semua pelanggan berhak mendapat layanan profesional seperti berikut:
1. Setiap pelanggan yang berurusan dengan Bahagian Pembangunan Usahawan akan
dilayan dalam tempoh 5-10 minit.
2. Setiap panggilan telefon akan dilayan dalam tempoh masa tiga (3) deringan.
3. Menjawab surat dalam masa tiga (3) hari bekerja daripada tarikh surat diterima.
4. Memproses permohonan yang lengkap daripada tarikh penerimaan bagi kursus dalam
tempoh satu (1) bulan.
5. Menyediakan baucer dan dokumen bayaran daripada tarikh penerimaan dokumen yang
lengkap untuk tindakan Bahagian Kewangan MARA dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja.
Membangunkan usahawan Global yang berdaya maju, berdaya tahan dan berdaya saing
selaras dengan matlamat Program Keusahawanan MARA.
Strategi
1. Melaksanakan latihan keusahawanan ke arah melahirkan usahawan Global.
2. Membangunkan teknousahawan dalam bidang-bidang berteknologi tinggi melalui kerjasama rakan strategik.
3. Menyediakan kemudahan khidmat nasihat perniagaan bagi mengukuh dan meningkatkan
keupayaan usahawan dan perniagaan serta memenuhi keperluan Piawaian Global.
4. Menyediakan program pemasaran bersepadu bagi menembusi pasaran global.
5. Mewujudkan jaringan strategik bagi Pembangunan Keusahawanan Holistik .
Piagam Pelanggan
Semua pelanggan berhak mendapat layanan profesional seperti berikut:
1. Setiap pelanggan yang berurusan dengan Bahagian Pembangunan Usahawan akan
dilayan dalam tempoh 5-10 minit.
2. Setiap panggilan telefon akan dilayan dalam tempoh masa tiga (3) deringan.
3. Menjawab surat dalam masa tiga (3) hari bekerja daripada tarikh surat diterima.
4. Memproses permohonan yang lengkap daripada tarikh penerimaan bagi kursus dalam
tempoh satu (1) bulan.
5. Menyediakan baucer dan dokumen bayaran daripada tarikh penerimaan dokumen yang
lengkap untuk tindakan Bahagian Kewangan MARA dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja.
Kemudahan Skim Pembiayaan Perniagaan adalah meliputi sektor perniagaan yang tidakbercanggah dengan konsep Islam seperti berikut : -
1. Pembuatan
Contoh :-Perusahaan perkilangan / industri berasaskan ;-
- Fabrikasi logam;
- Elektrik dan komponen elektronik;
- Makanan dan minuman;
- Plastik;
- Tekstil pakaian dan kulit;
- Percetakan dan penerbitan;
- Telekomunikasi;
- Memproses hasil pertanian;
- Lain - lain.
2. Perdagangan
Contoh :- Melibatkan urusan jual beli barangan seperti :-
- Pasar mini ( mini market);
- Peruncitan;
- Pemasaran keluaran barangan makanan dan minuman;
- Penjualan perabot;
- Pemasaran hasil pertanian;
- Pengendalian stesen minyak;
- Lain - lain lagi.
3. Perkhidmatan
Contoh :- Melibatkan urusan jual beli dalam perkhidmatan yang diberikan seperti :-
- Guaman;
- Klinik;
- Perkhidmatan menyediakan makanan (restoran / kedai makan);
- Kedai gunting rambut (lelaki dan wanita);
- Kedai jahitan;
- Lain - lain lagi.
4. Pemborongan
Contoh :- Meliputi kerja - kerja kontrak pembinaan, bekalan dan perkhidmatan seperti :-
- Membina bangunan;
- Membuat jalan;
- Ubahsuai bangunan;
- Pendawaian elektrik;
- Lain - lain lagi.
Comments
Post a Comment